top of page

Acerca de

AdobeStock_82744488.jpeg

Markedsføring har aldri vært enklere. Ja, særlig...

Selv om storsamfunnet, med GDPR som våpen, er i ferd med å slå tilbake mot de store, globale selskapenes invadering av vårt nett- og mobilbaserte privatliv, har den digitale revolusjonen gitt markedsførere svært god adgang til å sikte på spesifikke målgrupper basert på demografi, interesser og atferdsmønstre. Mulighetene er mange og det finnes ufattelig mange kanaler, teknikker og strategier for markedsføring og markedskommunikasjon: A/B-testing, backlink, chatbots, content marketing, displayannonser, SEO og indeksering, Ai, e-commerce, Google ads, targeting og retargeting, Inbound marketing, SoMe-strategi, trend- og newsjacking, native advertising, sporingspixler osv. 

 

Enkelt og greit, eller?

Nei, det er slettes ikke enkelt. Og spesielt ikke for små og mellomstore bedrifter; dvs. mesteparten av nordnorsk næringsliv. For både mangfoldet i seg selv, og den galopperende utviklingen innen teknologi og digitale plattformer, bidrar til betydelig fremmedgjøring og usikkerhet rundt valget om hvor markedsføringspengene bør benyttes for å oppnå ønsket effekt. Dessuten er mange gamle «sannheter» pakket inn i ny emballasje, og da gjerne med tre bokstaver på etiketten: B2B, B2C, CMS, CPL, CPP, CRM, CTR, CTA, CPM, CVL, CSS osv. osv. 

 

Tid er penger

En daglig leder vil gjerne ha kontroll og oversikt, men for å være «hands on» på beslutningene knyttet til markedsføring, må dagens bedriftsledere påregne å bruke relativt mye tid på å følge med på stadig skiftende trender og teknologier. Dette er tid som de fleste SMB-ledere ikke har tilgjengelig i en ellers travel arbeidsdag, og de fleste små og mellomstore bedrifter har som regel heller ikke råd til å ha egne ansatte med øremerket ansvar for, eller spesialistkompetanse på markedsføring og markedskommunikasjon. Ansvaret hviler som oftest på daglig leder, som for øvrig også MÅ ha daglig fokus på produksjon, økonomi og personaladministrasjon. I en travel arbeidshverdag blir vurderinger knyttet til budskap, kanaler og sannsynlig effekt av reklame og markedsføring som oftest venstrehåndsarbeid, utført i stjålne øyeblikk av mangel på andre presserende oppgaver eller som belastende helge- eller kveldsaktivitet. 

 

Mål gir mening

Når tvilen råder og tiden ikke strekker til, er det fort gjort å bli et lett bytte for ivrige og flinke selgere av annonser, nettsider, innhold og lignende. Vi anbefaler derfor at du kjøper gode råd FØR du kjøper selve virkemidlene. Invester i en enkel strategiprosess med mål om å definere mål, målgrupper, budskap og kanalvalg, og gjerne en konkret aktivitetsplan for gjennomføring og kontroll. Men gjør det enkelt. Omfanget må med andre ord være tilpasset bedriftens størrelse og økonomi. På denne måten vil du være bedre rustet til å vurdere kost/nytte når mulighetene banker på.

bottom of page